През 1981 година България участва в търг за автобусите на градския транспорт в Атина,Гърция. За целта в Ботевградския завод Чавдар са изработени няколко различни модела автобуси по специални изисквания на Гръцката обществена поръчка. На снимката е добре познатият автобус Чавдар 11м4 специално разработен за участие в търга. Единственият екземпляр от този вид е запазен до ден днешен дано го видим някой ден в пълният му блясък .
Интересно е да се отбележи, че още през 1968 г. е създадена База за техническо развитие на автобусите (БТРА), която след време прераства в институт. През 1970-те и 1980-те години именно там са конструирани множество прототипи, част от които впоследствие са внедрени и в серийно производство. По известните от тях са Чавдар 5С-1 – първият в света сериен микробус тип 4x4, модерните градски автобуси В 14 – 20, микробусът LC-51, базиран на шаси Авиа, а също така тролейбуси, съчленени автобуси и др.
ВИЖТЕ ОЩЕ:Германец се разплаква пред руините на завода за автобуси „Чавдар” в Ботевград
Високопроходимият „Чавдар“ 5С е проектиран от инженерите Кирил Хаджиев и Любомир Тошев в края на 1970-те год., а първата експериментална серия от 16 шасита е готова през 1979 г., когато са демонстрирани и няколкото завършени прототипа. Серийното производство на 5С е усвоено около две години по-късно и продължава до средата на 1990-те години.
Първоначалните планове са 5С да бъде лансиран с изцяло нов дизайн, чието проектиране е поверено на инж. Петко Мишев от Центъра по промишлена естетика. Модерните прототипи са изработени в единични бройки, които представят няколко различни модификации – лекотоварен, фургон, микробус и дори военен автомобил. В началото на 1980-те години дебютира и серийният микробус LC-51, базиран на Авиа.
Източник:BusMemoriesBulgaria
0 Коментари